Modurile personale



Proiect de lecţie



Unitatea de învăţământ: Colegiul Național de Artă Ion Vidu, Timișoara
Propunător: Constantin-Săndoi Ioana-Mădălina
Data: 22.XI.2016
Clasa: a VI-a B
Aria curriculară: Limbă și comunicare
Obiectul: Limba și literatura română
Subiectul/ tema: Modurile personale: Conjunctiv, Condițional-optativ, Imperativ
Tipul de lecţie: Fixare și formare de priceperi și deprinderi
Competente specifice:
 1.4 sesizarea corectitudinii/ incorectitudinii grama­ticale a unui enunţ şi/ sau a formelor lexicale;
2.3 alcătuirea unor propoziţii şi fraze corecte din punct de vedere gra­matical;
3.4 sesizarea corectitudinii utili­zării categoriilor gra­maticale în­vă­ţate;
4.3 alcătuirea unor propoziţii şi fraze corecte din punct de vedere gramatical, folosind corect semnele ortogra­fice şi de punctuaţie.

Obiective operaţionale
O1. Să explice modul de formare al acestor moduri verbale;
O2. Să diferențieze timpul prezent de timpul perfect;
O3. Să recunoască verbele la modul conjunctiv, condițional-optativ și imperativ;
O4. Să alcătuiască forma negativă a imperativului;
O5. Să analizeze gramatical verbe la toate modurile personale.
Strategia didactică:
            Metode de predare: : Demersul inductiv, conversația euristică, explicația, exercițiul, problematizarea, analiza gramaticală
Mijloace şi materiale didactice: Tabla, manualul, caietele
Forme de organizare: Frontal, individual, colectiv

Evaluare: Formativă, orală,
Metode de evaluare: Chestionarea orală, observația sistematică.

Bibliografie: Florentina Sâmihăian, Sofia Dobra, Nicoleta Kuttesch, Limba și literatura română, manual pentru clasa a VI- a, Editura Art
Ioana Banaduc, Ghid de practică pedagogică la limba și literatura română, Editura Mirton, Timișoara, 2006




Fișă


Verbul


 I.  Citește cu atenție textul de mai jos, apoi analizează verbele, precizând felul, conjugarea, modul, timpul, numărul, persoana ,forma și funcția sintactică.


« - Spune-mi, zmeule spurcat, unde ai ascuns tu soarele și luna …
Se codea zmeul ..., dară Greuceanu îi mai zise :
            -Spune-mi-vei ori nu, eu tot le voi găsi, și încă și capul reteza-ți-l-voi.”
(Greuceanu)

II. Precizează modul și timpul (acolo unde este cazul ) verbelor de mai jos :

a fi dorit..............................................    nemaigândindu-se ..............................
să fi cerut ………………………………….  de la secerat ………………………………
voi fi tradus ……………………………….  sparse ………………………………….....
găsea ………………………………...........   o să citească …………………………......
am toarce ...........................................     să ciocnească .....................................
am picurat ..........................................     ați fi găsit..........................................
stors ..................................................     colaboraseră .......................................

III.        Indică valoarea (predicativă ,copulativă sau auxiliară) a verbelor subliniate în enunțurile de mai jos :

a.    Fii mai atent la nevoile aproapelui tău ! ………………………………...............
b.    Ai carte, ai parte ! …………………………………………………………………..
c.     A fost odată ca niciodată …  ......................................................................
d.    fi muncit mai mult, rezultatele ar fi fost altele ! ...................................................................................................................................................................................................................................
e.     Voi fi mai atent la ceea ce vor părinții de la mine !
....................................................................................................................................................................................................................................
IV.        Construiește enunțuri în care să existe :

a.    Un verb. pred., conj. a III-a, mod indicativ, timp mai mult ca perfect, pers. a II-a ,nr. pl. ;  

……………………………………………………………………………………………
b.   Un verb copulativ, mod indicativ, timp imperfect, pers.a II-a , nr. sg. ;

……………………………………………………………………………………………
c.    Un verb pred., conj.a II-a , mod conditional-optativ, timp perfect, pers. I, nr. plural ;
      
       …………………………………………………………………………………………..
d.   Un verb pred., conj.a IV-a, mod imperativ, pers. a II-a , nr. sg.;

................................................................................................................


Fișă de lucru




Completați spațiile libere cu formele verbale indicate în paranteză:


1.      ...........( a fi, modul conjunctiv, timpul prezent, persoana a II-a singular) un copil curios,...................... ( a cere, modul conjunctiv, timpul prezent, persoana a II-a singular) mereu explicații, atunci când ai nelămuriri,.........................................( a asculta, modul conjunctiv, timpul prezent, persoana a II-a singular) pe cel de lângă tine, dar mai presus de toate...................................( a rămâne, modul conjunctiv, timpul prezent, persoana a II-a singular) politicos.

2.      .......................... ( a vrea, modul condițional-optativ, timpul prezent, persoana I singular) un nepot harnic și silitor, ca Prâslea din basme, care .............................( a face, modul condițional-optativ, timpul perfect, persoana a III-a singular) mai multe minuni dacă........................................... ( a învăța, modul condițional-optativ, timpul perfect, persoana a III-a singular) vreodată.

3.      ........................................ ( a munci, imperativ, singular), .................................. ( a citi, imperativ, singular) mult și ......................................... ( a pierde, imperativ, singular, formă negativă) timpul degeaba, pentru că nu se mai întoarce înapoi.


Fișă



  1. Alege forma corectă a verbelor scrise cu caractere italice, apoi subliniaz-o:                       

Nu fi/ fii rău!                                                                  Ele urma/ urmau să vină.
Să-ţi scrii/ scri temele.                                                   Fiţi/ fi-ţi cuminţi!


  1. Treceţi verbele subliniate în coloana corespunzătoare:

1. Vreau să mănânc.                      
2. Vino la mine!                                 11. El ar ieşi în oraş               
3. Cine va câştiga premiul?                12. Mănâncă mai repede!
4. Ai fost la mare?                              13. Fugi în casă! 
5. El caută creionul.                            14. Vecina mea ar vrea să mergă la mare.             
6. Nu vreau să rămân corigent.           15. Cine ar putea să şteargă tabla?
7. Când va termina lucrarea?              16. El n-ar putea să stea cuminte?
8. Citesc doar lecţia asta.                    17. Scrie mai repede!           
9. Mă pregătesc de plecare.                 18. Cine s-ar obosi să vină la şcoală?
10. Aş vrea să dorm puţin.                   19. Ajută-l pe colegul tău!
                                                             20. Aş putea te aştept.
                                                                                                             
               

INDICATIV
CONJUNCTIV
CONDIŢIONAL-OPTATIV
IMPERATIV

































   
      III.      Construiți trei propoziții în care verbul a fi să aibă valoare morfologică de:               
-verb auxiliar......................................................................................................................
-verb predicativ...................................................................................................................
-verb copulativ.....................................................................................................................



Modurile personale


                                                                   Oglinda tablei


Conjuctivul→ acțiune posibilă, realizabilă.
Mod de formare: + prezentul indicativului, cu excepția persoanei a III-a.
                            
                      conjuncție
Timpuri: - prezent( să spun)
                - perfect: + verbul auxiliar a fi + participiul verbului de conjugat ( să fi spus)
Condițional-optativul→acțiuni posibile sau acțiuni dorite.
Timpuri: - prezent: verbul auxiliar a avea: - singular persoana: I
                                                                                                  a II-a  ai
                                                                                                  a III-a  ar  + infinitivul verbului   
                                                           -  plural persoana: I am
                                                                                              a II-a  ați
                                                                                              a III-a ar
( aș cânta)
-   perfect: verbul auxiliar a avea + verbul auxiliar a fi + participiul verbului de conjugat (aș fi dansat)
Imperativul→ îndemnuri, ordine, porunci, rugăminți.
În scris imperativul se realizează cu ajutorul semnului exclamării. ( ! )
Are doar persoana a II-a singular și plural.
Are forme doar pentru prezent.
Forme: - afirmativă: construită cu sufixe și desinențe: – ă, -i, -e. ( Ascultă! Ascultați)
-   negativă: la persoana a II-a singular: adverbul nu + verbul la infinitiv( Nu cânta!)
                                la persoana a II-a plural: adverbul nu + imperativul afirmativ ( Nu scrieți!)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu