Proiect de lecţie
Unitatea de învăţământ: Colegiul
Național de Artă Ion Vidu, Timișoara
Propunător: Constantin-Săndoi
Ioana-Mădălina
Data: 22.XI.2016
Clasa: a VI-a B
Aria curriculară: Limbă
și comunicare
Obiectul: Limba
și literatura română
Subiectul/ tema: Modurile
personale: Conjunctiv, Condițional-optativ, Imperativ
Tipul de lecţie: Fixare
și formare de priceperi și deprinderi
Competente specifice:
1.4 sesizarea corectitudinii/
incorectitudinii gramaticale a unui enunţ şi/ sau a formelor lexicale;
2.3 alcătuirea unor propoziţii şi fraze corecte din punct de vedere gramatical;
3.4 sesizarea corectitudinii utilizării categoriilor gramaticale învăţate;
4.3 alcătuirea unor propoziţii şi fraze corecte din punct de vedere
gramatical, folosind corect semnele ortografice şi de punctuaţie.
Obiective operaţionale
O1. Să explice modul de
formare al acestor moduri verbale;
O2. Să diferențieze timpul
prezent de timpul perfect;
O3. Să recunoască
verbele la modul conjunctiv, condițional-optativ și imperativ;
O4. Să alcătuiască forma
negativă a imperativului;
O5. Să analizeze gramatical
verbe la toate modurile personale.
Strategia didactică:
Metode
de predare: : Demersul inductiv, conversația euristică, explicația, exercițiul,
problematizarea, analiza gramaticală
Mijloace şi materiale didactice: Tabla, manualul,
caietele
Forme de organizare: Frontal, individual, colectiv
Evaluare: Formativă, orală,
Metode de evaluare:
Chestionarea orală, observația sistematică.
Bibliografie: Florentina
Sâmihăian, Sofia Dobra, Nicoleta Kuttesch, Limba și literatura română,
manual pentru clasa a VI- a, Editura Art
Ioana Banaduc, Ghid
de practică pedagogică la limba și literatura română, Editura Mirton, Timișoara,
2006
Fișă
Verbul
I. Citește cu atenție textul de mai
jos, apoi analizează verbele,
precizând felul, conjugarea, modul,
timpul, numărul, persoana ,forma și funcția sintactică.
« -
Spune-mi, zmeule spurcat, unde ai ascuns tu soarele și luna …
Se codea zmeul
..., dară Greuceanu îi mai zise :
-Spune-mi-vei ori nu, eu
tot le voi găsi, și încă și capul reteza-ți-l-voi.”
(Greuceanu)
II. Precizează modul și timpul (acolo unde
este cazul ) verbelor de mai jos :
a fi dorit..............................................
nemaigândindu-se
..............................
să fi cerut …………………………………. de la secerat ………………………………
voi fi tradus ………………………………. sparse ………………………………….....
găsea ………………………………........... o să citească …………………………......
am toarce
........................................... să
ciocnească .....................................
am picurat
.......................................... ați
fi găsit..........................................
stors
.................................................. colaboraseră .......................................
III.
Indică
valoarea (predicativă ,copulativă sau
auxiliară) a verbelor subliniate în enunțurile de mai jos :
a. Fii mai atent la nevoile aproapelui tău ! ………………………………...............
b.
Ai carte, ai parte !
…………………………………………………………………..
c. A fost odată ca niciodată …
......................................................................
d.
Să
fi muncit mai mult, rezultatele ar fi fost altele !
...................................................................................................................................................................................................................................
e.
Voi fi mai atent la
ceea ce vor părinții de la mine !
....................................................................................................................................................................................................................................
IV.
Construiește
enunțuri în care să existe :
a.
Un
verb. pred., conj. a III-a, mod indicativ, timp mai mult ca perfect, pers. a
II-a ,nr. pl. ;
……………………………………………………………………………………………
b.
Un verb
copulativ, mod indicativ, timp imperfect, pers.a II-a , nr.
sg. ;
……………………………………………………………………………………………
c.
Un verb pred., conj.a II-a
, mod conditional-optativ, timp perfect, pers. I, nr. plural ;
…………………………………………………………………………………………..
d.
Un
verb pred., conj.a IV-a, mod imperativ, pers. a II-a , nr. sg.;
................................................................................................................
Fișă de lucru
Completați spațiile
libere cu formele verbale indicate în paranteză:
1.
...........( a fi, modul conjunctiv, timpul prezent, persoana a II-a singular)
un copil curios,...................... ( a
cere, modul conjunctiv, timpul prezent, persoana a II-a singular) mereu
explicații, atunci când ai
nelămuriri,.........................................( a asculta, modul conjunctiv, timpul prezent, persoana a II-a
singular) pe cel de lângă tine, dar mai presus de toate...................................(
a rămâne, modul conjunctiv, timpul
prezent, persoana a II-a singular) politicos.
2.
.......................... ( a vrea, modul condițional-optativ,
timpul prezent, persoana I singular) un nepot harnic și silitor, ca Prâslea din
basme, care .............................( a
face, modul condițional-optativ, timpul perfect, persoana a III-a singular)
mai multe minuni dacă........................................... ( a învăța, modul condițional-optativ,
timpul perfect, persoana a III-a singular) vreodată.
3.
........................................
( a munci, imperativ, singular),
.................................. ( a
citi, imperativ, singular) mult și
......................................... ( a
pierde, imperativ, singular, formă negativă) timpul degeaba, pentru că nu
se mai întoarce înapoi.
Fișă
- Alege forma corectă a verbelor scrise cu caractere italice, apoi subliniaz-o:
Nu fi/ fii rău!
Ele urma/ urmau să vină.
Să-ţi scrii/ scri temele. Fiţi/ fi-ţi cuminţi!
- Treceţi verbele subliniate în coloana corespunzătoare:
1. Vreau să mănânc.
2. Vino la mine! 11. El ar ieşi în oraş
3. Cine va câştiga premiul? 12. Mănâncă mai repede!
4. Ai fost la mare? 13. Fugi în casă!
5. El caută creionul. 14. Vecina mea ar vrea să mergă
la mare.
6. Nu vreau să rămân corigent. 15. Cine ar
putea să şteargă tabla?
7. Când va termina lucrarea? 16. El n-ar putea să stea
cuminte?
8. Citesc doar lecţia asta. 17. Scrie mai repede!
9. Mă pregătesc de plecare. 18. Cine s-ar obosi să
vină la şcoală?
10. Aş vrea să dorm puţin. 19. Ajută-l
pe colegul tău!
20. Aş putea să te aştept.
INDICATIV
|
CONJUNCTIV
|
CONDIŢIONAL-OPTATIV
|
IMPERATIV
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
III.
Construiți trei propoziții în care verbul a fi să aibă valoare morfologică de:
-verb
auxiliar......................................................................................................................
-verb
predicativ...................................................................................................................
-verb
copulativ.....................................................................................................................
Modurile personale
Oglinda tablei
Conjuctivul→ acțiune posibilă,
realizabilă.
Mod de
formare: să+ prezentul indicativului,
cu excepția persoanei a III-a.
↑
conjuncție
Timpuri: -
prezent( să spun)
- perfect: să+ verbul auxiliar a fi
+ participiul verbului de conjugat ( să
fi spus)
Condițional-optativul→acțiuni posibile
sau acțiuni dorite.
Timpuri: -
prezent: verbul auxiliar a avea: -
singular persoana: I aș
a II-a ai
a III-a ar +
infinitivul verbului
- plural persoana: I am
a II-a ați
a III-a ar
( aș cânta)
-
perfect: verbul
auxiliar a avea + verbul auxiliar a fi + participiul verbului de conjugat
(aș fi dansat)
Imperativul→ îndemnuri,
ordine, porunci, rugăminți.
În scris imperativul se realizează cu ajutorul semnului exclamării. ( ! )
Are doar persoana a II-a singular și plural.
Are forme doar pentru prezent.
Forme: - afirmativă: construită cu sufixe și desinențe: – ă, -i, -e. ( Ascultă! Ascultați)
-
negativă: la
persoana a II-a singular: adverbul nu +
verbul la infinitiv( Nu cânta!)
la persoana a II-a plural: adverbul nu + imperativul afirmativ ( Nu
scrieți!)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu