Proiect de lecţie
Unitatea de învăţământ: Colegiul Național de Artă Ion Vidu, Timișoara
Propunător: Constantin-Săndoi Ioana-Mădălina
Data: 21.XI.2016
Clasa: a V-a B
Aria curriculară: Limbă și comunicare
Obiectul: Limba și literatura română
Subiectul/ tema: Modurile nepersonale
Tipul de lecţie: Însușire de noi cunoștințe
Competente specifice:
1.4 sesizarea corectitudinii/
incorectitudinii gramaticale a unui enunţ şi/ sau a formelor lexicale;
2.3 alcătuirea unor propoziţii
şi fraze corecte din punct de vedere gramatical;
3.4 sesizarea corectitudinii
utilizării categoriilor gramaticale învăţate;
4.3 alcătuirea unor propoziţii
şi fraze corecte din punct de vedere gramatical, folosind corect semnele
ortografice şi de punctuaţie.
Obiective operaţionale
O1. Să explice modalitatea de formare a modurilor nepersonale;
O2. Să identifice caracteristicile fiecărui mod nepersonal;
O3. Să extragă verbele la modurile nepersonale din textele oferite;
O4. Să recunoască tipurile de conjugare ale verbelor;
O5. Să numească asemănările și deosebirile dintre modurile personale
și cele nepersonale.
Strategia didactică:
Metode
de predare: Demersul inductiv, conversația euristică, explicația, exercițiul,
problematizarea, diagrama Venn
Mijloace şi materiale didactice: Tabla,
manualul, caietele, fișe de lucru
Forme de organizare: Frontal, individual, colectiv
Evaluare: Formativă, orală.
Metode de evaluare: Chestionarea orală, observația sistematică.
Bibliografie: Florentina Sâmihăian, Sofia Dobra, Nicoleta
Kuttesch, Limba și literatura română, manual pentru clasa a V- a,
Editura Art
Ioana Banaduc, Ghid
de practică pedagogică la limba și literatura română, Timișoara,
Editura Mirton, 2006
www.didactic.ro
|
FIŞĂ DE LUCRU
Subliniați verbele la moduri nepersonale din următoarele
texte:
1. a) ,,Mihai ... văzând că nu e nici un mijloc
pacinic de mântuire, hotărăşte a deştepta ţara, a o scula şi a ridica sabia
răzbunătoare în contra barbarilor tirani.”
( Nicolae Bălcescu – Românii supt Mihai
– voievod Viteazul)
b)
,,Pe vodă-l zăreşte călare trecând
Prin
şiruri, cu fulgeru-n mână.
În
lături s-azvârle mulţimea păgână,
Căci
vodă o-mparte, cărare făcând,
Şi-n
urmă-i se-ndeasă, cu vuiet curgând,
Oştirea
română”
( George Coşbuc – Paşa Hassan
)
c)
,,Oprindu-se vaporul la Brăila, mă hotărâi a mă coborî pe uscat şi a
întrerupe călătoria mea în Orient, pentru a mă rătăci câtăva vreme în câmpiile
Valahiei...”
( Vasile Alecsandri – Balta – Albă)
d)
,,Adormind de armonia
Codrului
bătut de gânduri,
Flori
de tei deasupra noastră
Or să
cadă rânduri-rânduri.”
( Mihai Eminescu – Dorinţa )
2.Subliniați verbele aflate la moduri
nepersonale din enunțurile următoare, precizând modul fiecăruia.
a) Mașina de reparat am dus-o tatălui.
…………………………………………………………………………..
b) Ajungând acasă am aflat de musafiri.
…………………………………………………………………………..
c) Dorința de a mânca o am de mică.
………………………………………………………………………..
3. De la următoarele
substantive formați verbe la modurile nepersonale :
Substantiv infinitiv gerunziu participiu supin
Amintirea
|
||||
Privirea
|
||||
Scrierea
|
||||
Cântarea
|
4. Subliniază verbele la infinitiv. Notează deasupra
fiecărui verb cărei conjugări aparţine.
a)
A învăța este un lucru bun.
b)
E lesne bogatului a porunci, dar e
greu săracului a împlini.
c)
Rugămintea mea este de a ajunge la
timp.
d)
Este recomandat a bea doi litri de
apă pe zi.
5.
Completează coloanele libere cu participiul verbelor date cu prefixul
„ne-’’apoi cu prefixul „ne-’’urmat de adverbul „mai”:
Infinitivul
|
Part. cu prefixul
„ne-’’
|
Part. cu prefixul
„ne-’’şi adv. „mai”
|
a auzi
|
||
a vedea
|
||
a încerca
|
||
a pomeni
|
||
a umbla
|
||
a închipui
|
Fișă
1.
Extrage verbele la moduri nepersonale din următoarele
texte:
a) ,,De pe pereţii îngălbiniţi
Se dezlipeşte-n pături
varul,
Şi pragului îmbătrânit
Începe a-i putrezi
stejarul.”
( Octavian Goga - Casa
noastră )
b) A se clăti după golire!
A nu se călca iarba!
A nu se deranja!
2. Adaugă după substantivele următoare participiul cu valoare adjectivală a
verbelor indicate la capăt de rând:
drumuri............................ ......- a umbla
unei
cărţi.................................- a începe
al........................................cer- a înnora
al................................... câmpii- a pustii
al celei
mai.....................opere – a preţui
3.Completează tabelul următor cu participiul şi supinul verbelor date
punând înaintea supinului prepoziţii diferite (de, pentru, la, de la, după
etc.).
Infinitivul
|
Participiul
|
Supinul
|
a vâna
|
vânat, vânată, vânaţi, vănate
|
|
a lăuda
|
||
a strânge
|
||
a împleti
|
||
a face
|
||
a secera
|
4.Completează tabelul următor cu gerunziul verbelor date:
Infinitivul
|
Gerunziul
|
Infinitivul
|
Gerunziul
|
a învăţa
|
a crea
|
||
a treiera
|
a accentua
|
||
a îmbunătăţi
|
a lua
|
||
a ţine
|
a ploua
|
5.Completează tabelul următor cu participiul, supinul şi gerunziul verbelor
date:
Infinitivul
|
Participiul
|
Supinul
|
Gerunziul
|
a cânta
|
|||
a dansa
|
|||
a scrie
|
|||
a umbla
|
|||
a mânca
|
|||
a prinde
|
|||
a minţi
|
|||
a fura
|
Modurile nepersonale
Temă
1. Scrie formele de
gerunziu, supin și participiu a următoarelor verbe: a plăcea, a crede, a veni,
a termina, a avea, a fi, a vrea, a vorbi, a alerga, a zâmbi.
2.Precizează conjugarea verbelor de mai jos:
A coborî, a citi, a
veni, a lăuda, a părea, a bate, a duce, a fi, a plăcea, a face.
3.Alcătuiește o scurtă compunere în care să
folosești două verbe la modul infinitiv, două verbe la modul gerunziu, două
verbe la modul supin și două verbe la modul participiu cu valoare adjectivală.
4.Înlocuiește construcțiile subliniate cu verbe la gerunziu:
Deoarece s-a îmbolnăvit,
a lipsit de la școală.
Am văzut o pădure care
ardea.
L-am auzit cum cânta
la pian.
Când a citit
telegrama s-a întristat.
Modurile nepersonale
Oglinda tablei
1. Dorința mea este de a
câștiga reprezentantul nostru.
2. Ajungând profesorul la
școală, i-au transmis imediat vestea cea bună.
3. Plecat de acasă, a uitat
de familia lui.
4. E greu de spus adevărul.
|
Verbele la modurile nepersonale nu își modifică forma în
funcție de persoană și sunt nepredicative, adică nu au funcție de predicat.
Infinitivul exprimă numele acțiunii, al
stării; forma de
dicționar a verbului ( a aduce, a scrie).
Este precedat de prepoziția a care a devenit o marcă a
infinitivului, dar poate apărea și fără aceasta atunci când este precedat de
verbul a putea.
Nu pot închide ușa.
Pot citi lecția cursiv.
Infinitivul ne indică o altă categorie gramaticală a
verbului: conjugarea. În funcție de ultima literă sau de ultimul grup de
litere al verbului la infinitiv avem: conjugarea I –a
conjugarea
a II-a -ea
conjugarea
a III-a –e
conjugarea
a IV-a –i, î.
Gerunziul exprimă o acțiune în curs de
desfășurare sau împrejurarea în care se petrece o altă acțiune.
Se recunoaște după
terminațiile –ând și –ind ( mâncând, vorbind).
Forma negativă se obține cu
prefixul ne- ( neauzind).
Participiul exprimă o acțiune încheiată
( scris, citit).
Se formează adăugând la
radicalul verbului terminațiile –s
sau –t.
Ajută la formarea unor moduri
și timpuri compuse.
Supinul exprimă numele, scopul sau
destinația unei acțiuni. Este alcătuit din prepozițiile de, după, la, pentru+ participiul verbului de conjugat ( de adus).
Forma negativă se obține cu
ajutorul prefixului ne- , adăugat
participiului ( de nevăzut).
Observații: Au alte funcții sintactice,
nu de predicat.
Nu au categoria gramaticală
a persoanei, numărului, timpurilor ( cu excepția infinitivului).
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu