Modurile nepersonale




Proiect de lecţie

Unitatea de învăţământ: Colegiul Național de Artă Ion Vidu, Timișoara
Propunător: Constantin-Săndoi Ioana-Mădălina
Data: 21.XI.2016
Clasa: a V-a B
Aria curriculară: Limbă și comunicare
Obiectul: Limba și literatura română
Subiectul/ tema: Modurile nepersonale
Tipul de lecţie: Însușire de noi cunoștințe
Competente specifice:
1.4 sesizarea corectitudinii/ incorectitudinii grama­ticale a unui enunţ şi/ sau a formelor lexicale;
2.3 alcătuirea unor propoziţii şi fraze corecte din punct de vedere gra­matical;
3.4 sesizarea corectitudinii utili­zării categoriilor gra­maticale în­vă­ţate;
4.3 alcătuirea unor propoziţii şi fraze corecte din punct de vedere gramatical, folosind corect semnele ortogra­fice şi de punctuaţie.
Obiective operaţionale
O1. Să explice modalitatea de formare a modurilor nepersonale;
O2. Să identifice caracteristicile fiecărui mod nepersonal;
O3. Să extragă verbele la modurile nepersonale din textele oferite;
O4. Să recunoască tipurile de conjugare ale verbelor;
O5. Să numească asemănările și deosebirile dintre modurile personale și cele nepersonale.
Strategia didactică:
            Metode de predare: Demersul inductiv, conversația euristică, explicația, exercițiul, problematizarea, diagrama Venn
Mijloace şi materiale didactice: Tabla, manualul, caietele, fișe de lucru
Forme de organizare: Frontal, individual, colectiv
Evaluare: Formativă, orală.
Metode de evaluare: Chestionarea orală, observația sistematică.
Bibliografie:  Florentina Sâmihăian, Sofia Dobra, Nicoleta Kuttesch, Limba și literatura română, manual pentru clasa a V- a, Editura Art
Ioana Banaduc, Ghid de practică pedagogică la limba și literatura română, Timișoara, Editura Mirton, 2006
www.didactic.ro




FIŞĂ  DE  LUCRU


Subliniați verbele la moduri nepersonale din următoarele texte:

1.   a)  ,,Mihai ... văzând că nu e nici un mijloc pacinic de mântuire, hotărăşte a deştepta ţara, a o scula şi a ridica sabia răzbunătoare în contra barbarilor tirani.”
                                                            ( Nicolae Bălcescu – Românii supt Mihai – voievod Viteazul)


b)                                             ,,Pe vodă-l zăreşte călare trecând
                                             Prin şiruri, cu fulgeru-n mână.
                                             În lături s-azvârle mulţimea păgână,
                                             Căci vodă o-mparte, cărare făcând,
                                             Şi-n urmă-i se-ndeasă, cu vuiet curgând,
                                                               Oştirea română”
                                                          ( George Coşbuc – Paşa Hassan )            


c)      ,,Oprindu-se vaporul la Brăila, mă hotărâi a mă coborî pe uscat şi a întrerupe călătoria mea în Orient, pentru a mă rătăci câtăva vreme în câmpiile Valahiei...”
                                                                                             ( Vasile Alecsandri – Balta – Albă)

    

d)                                           ,,Adormind de armonia
                                          Codrului bătut de gânduri,
                                          Flori de tei deasupra noastră
                                          Or să cadă rânduri-rânduri.”
                                                                                               ( Mihai Eminescu – Dorinţa )







2.Subliniați verbele aflate la moduri nepersonale din enunțurile următoare, precizând modul  fiecăruia.
a) Mașina de reparat am dus-o tatălui.
…………………………………………………………………………..
b) Ajungând acasă am aflat de musafiri.
…………………………………………………………………………..
c) Dorința de a mânca o am de mică.
………………………………………………………………………..



3. De la următoarele substantive formați verbe la modurile nepersonale :
Substantiv                infinitiv                    gerunziu                 participiu               supin
Amintirea




Privirea




Scrierea




Cântarea








4. Subliniază verbele la infinitiv. Notează deasupra fiecărui verb cărei conjugări aparţine.


a)      A învăța este un lucru bun.


b)      E lesne bogatului a porunci, dar e greu săracului a împlini.


c)      Rugămintea mea este de a ajunge la timp.


d)     Este recomandat a bea doi litri de apă pe zi.






5. Completează coloanele libere cu participiul verbelor date cu prefixul „ne-’’apoi cu prefixul „ne-’’urmat de adverbul „mai”:
 
Infinitivul
Part. cu prefixul „ne-’’
Part. cu prefixul „ne-’’şi adv. „mai”
a auzi


a vedea


a încerca


a pomeni


a umbla


a închipui







Fișă

1.      Extrage verbele la moduri nepersonale din următoarele texte:
         a)    ,,De pe pereţii îngălbiniţi
            Se dezlipeşte-n pături varul,
            Şi pragului îmbătrânit
            Începe a-i putrezi stejarul.”
                                                               ( Octavian Goga  -  Casa noastră )
b)  A se clăti după golire!      
     A nu se călca iarba!
     A nu se deranja!                                    

2. Adaugă după substantivele următoare participiul cu valoare adjectivală a verbelor indicate la capăt de rând:
            drumuri............................ ......- a umbla
            unei cărţi.................................- a începe
            al........................................cer- a înnora
            al................................... câmpii- a pustii
            al celei mai.....................opere – a preţui



3.Completează tabelul următor cu participiul şi supinul verbelor date punând înaintea supinului prepoziţii diferite (de, pentru, la, de la, după etc.).

Infinitivul
Participiul
Supinul
a vâna
vânat, vânată, vânaţi, vănate

a lăuda


a strânge


a împleti


a face


a secera





4.Completează tabelul următor cu gerunziul verbelor date:

Infinitivul
Gerunziul
Infinitivul
Gerunziul
a învăţa

a crea

a treiera

a accentua

a îmbunătăţi

a lua

a ţine

a ploua


5.Completează tabelul următor cu participiul, supinul şi gerunziul verbelor date:

Infinitivul
Participiul
Supinul
Gerunziul
a cânta



a dansa



a scrie



a umbla



a mânca



a prinde



a minţi



a fura









Modurile nepersonale


Temă




1. Scrie formele de gerunziu, supin și participiu a următoarelor verbe: a plăcea, a crede, a veni, a termina, a avea, a fi, a vrea, a vorbi, a alerga, a zâmbi.

2.Precizează conjugarea verbelor de mai jos:
A coborî, a citi, a veni, a lăuda, a părea, a bate, a duce, a fi, a plăcea, a face. 

3.Alcătuiește o scurtă compunere în care să folosești două verbe la modul infinitiv, două verbe la modul gerunziu, două verbe la modul supin și două verbe la modul participiu cu valoare adjectivală. 

4.Înlocuiește construcțiile subliniate cu verbe la gerunziu:
Deoarece s-a îmbolnăvit, a lipsit de la școală.
Am văzut o pădure care ardea.
L-am auzit cum cânta la pian.
Când a citit telegrama s-a întristat. 






                                                                                                                                             

Modurile nepersonale

Oglinda tablei

                       
1. Dorința mea este de a câștiga reprezentantul nostru.
2. Ajungând profesorul la școală, i-au transmis imediat vestea cea bună.
3. Plecat de acasă, a uitat de familia lui.
4. E greu de spus adevărul.
Verbele la modurile nepersonale nu își modifică forma în funcție de persoană și sunt nepredicative, adică nu au funcție de predicat.

Infinitivul exprimă numele acțiunii, al stării; forma de dicționar a verbului ( a aduce, a scrie).
Este precedat de prepoziția a care a devenit o marcă a infinitivului, dar poate apărea și fără aceasta atunci când este precedat de verbul a putea.
Nu pot închide ușa.
Pot citi lecția cursiv.
Infinitivul ne indică o altă categorie gramaticală a verbului: conjugarea. În funcție de ultima literă sau de ultimul grup de litere al verbului la infinitiv avem: conjugarea I –a
                                               conjugarea a II-a  -ea
                                               conjugarea a III-a –e
                                               conjugarea a IV-a –i, î.


Gerunziul exprimă o acțiune în curs de desfășurare sau împrejurarea în care se petrece o altă acțiune.
Se recunoaște după terminațiile –ând și –ind ( mâncând, vorbind).
Forma negativă se obține cu prefixul ne-  ( neauzind).

Participiul exprimă o acțiune încheiată ( scris, citit).
Se formează adăugând la radicalul verbului terminațiile –s sau –t.
Ajută la formarea unor moduri și timpuri compuse.


Supinul exprimă numele, scopul sau destinația unei acțiuni. Este alcătuit din prepozițiile de, după, la, pentru+ participiul verbului de conjugat ( de adus).
Forma negativă se obține cu ajutorul prefixului ne- , adăugat participiului ( de nevăzut).
 Observații: Au alte funcții sintactice, nu de predicat.
                  Nu au categoria gramaticală a persoanei, numărului, timpurilor ( cu excepția infinitivului).















Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu