Proiect de lecţie
Unitatea de învăţământ: Colegiul Național de Artă Ion Vidu, Timișoara.
Propunător: Lupu Corina-Cristina
Data: 25. 11. 2016.
Clasa: a VII-a A
Aria curriculară: Limbă și comunicare
Obiectul: Literatura română
Subiectul/ tema: Nuvela - caracteristici
Tipul de lecţie: Lecție de însușire a noilor cunoștințe
Competente specifice:
3.2. recunoașterea modalităților specifice de
organizare a textului epic și a procedeelor de expresivitate în textul liric.
4.1. exprimarea, în scris, a propriilor opinii
și atitudini.
4.3. organizarea secvențelor textuale în
funcție de o cerință specifică.
Obiective operaţionale:
O1. Să definească noțiunea de nuvelă
O2. Să enumere trăsăturile nuvelei
O3. Să ilustreze cu exemple din text trăsăturile nuvelei
O4. Să argumenteze în scris că textul studiat este nuvelă
Strategia didactică:
Metode de predare: Conversația, Explicația, Problematizarea.
Mijloace şi materiale didactice: Manualul, Caietul, Tabla, Fișe de lucru
Forme de organizare: Frontal și individual
Evaluare: Formativă, orală:
chestionare orală
Bibliografie:
1.
Programa școlară pentru clasele V-VIII, București,
2009.
2.
Limba și literatura
română pentru clasa a VII-a, autori: Florentina Sâmihaian, Florin Ioniță,
Elena Cârstocea, Monica H. Columban, Dorina Kudor, Lenuța Sfîrlea, Editura Art.
3.
Ioana Banaduc, Ghid
de practică pedagogică: Specializarea Limba și literatura română, Timișoara,
Editura Eurobit, 2010.
Nuvela
Nuvela – operă epică –
timp și spațiu
-
narațiune și narator
-
personaje
- timpul este sugerat – deducem
sfârșitul secolului al XIX-lea
-
spațiu – „mahala bucureșteană”
-
narațiunea – obiectivă ( pers. a III-a)
- cronologică (lineară)
– are toate momentele subiectului
- conflictul – o
opoziție, o luptă între două sau mai multe personaje sau între trăirile
interioare ale aceluiași personaj
-
poate fi – exterior ( între personaje) – Hagi și Leana
- interior ( personajul cu sine însuși) – duce la nebunie
- naratorul –
obiectiv (există o doză de subiectivitate dată de prezența descrierii)
- personajul
– accentul cade asupra caracterizării complexe a personajului principal,
surprins în evoluție ( de la avariție la nebunie)
Definiție: NUVELA
este o specie a genului epic în proză, de dimensiune medie, cu un conflict
concentrat, interesul naratorului fixându-se asupra personajului principal,
urmărit în evoluția sa.
PLANUL COMPUNERII
INTRODUCERE – definiția nuvelei
CUPRINS – prezentarea a cel puțin două trăsături
specifice nuvelei ilustrate prin exemple din text
ÎNCHEIERE - concluzie
Exercițiu
Completați spațiile punctate
1. Principalul
mod de expunere într-un text epic este …
2. Persoana care scrie o
operă se numește …
3. O
trăsătură de caracter a lui Hagi Tudose:
4. Schița
este o specie a genului …
5. Pastelul
este o specie a genului …
6. Într-o operă epică autorul
își exprimă în mod indirect ideile și sentimentele, prin intermediul …
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu