Nuvela - Hagi-Tudose



Proiect de lecţie

Unitatea de învăţământ: Colegiul Național de Artă Ion Vidu, Timișoara.
Propunător: Lupu Corina-Cristina
Data: 25. 11. 2016.
Clasa: a VII-a A
Aria curriculară: Limbă și comunicare
Obiectul: Literatura română
Subiectul/ tema: Nuvela - caracteristici
Tipul de lecţie: Lecție de însușire a noilor cunoștințe
Competente specifice:
3.2. recunoașterea modalităților specifice de organizare a textului epic și a procedeelor de expresivitate în textul liric.
4.1. exprimarea, în scris, a propriilor opinii și atitudini.
4.3. organizarea secvențelor textuale în funcție de o cerință specifică.
 Obiective operaţionale:
O1. Să definească noțiunea de nuvelă
O2. Să enumere trăsăturile nuvelei
O3. Să ilustreze cu exemple din text trăsăturile nuvelei
O4. Să argumenteze în scris că textul studiat este nuvelă
Strategia didactică:
            Metode de predare: Conversația, Explicația, Problematizarea.
Mijloace şi materiale didactice: Manualul, Caietul, Tabla, Fișe de lucru
Forme de organizare: Frontal și individual

Evaluare: Formativă, orală: chestionare orală

Bibliografie:
1.      Programa școlară pentru clasele V-VIII, București, 2009.
2.      Limba și literatura română pentru clasa a VII-a, autori: Florentina Sâmihaian, Florin Ioniță, Elena Cârstocea, Monica H. Columban, Dorina Kudor, Lenuța Sfîrlea, Editura Art.
3.      Ioana Banaduc, Ghid de practică pedagogică: Specializarea Limba și literatura română, Timișoara, Editura Eurobit, 2010.




Nuvela                        

Nuvela – operă epică – timp și spațiu
-          narațiune și narator
-          personaje
           - timpul este sugerat – deducem sfârșitul secolului al XIX-lea
           - spațiu – „mahala bucureșteană”
           - narațiunea – obiectivă ( pers. a III-a)
                             - cronologică (lineară) – are toate momentele subiectului
                             - conflictul – o opoziție, o luptă între două sau mai multe personaje sau între trăirile interioare ale aceluiași personaj
                                              - poate fi – exterior ( între personaje) – Hagi și Leana
                                                            - interior ( personajul cu sine însuși) – duce la nebunie
                              - naratorul – obiectiv (există o doză de subiectivitate dată de prezența descrierii)
            - personajul – accentul cade asupra caracterizării complexe a personajului principal, surprins în evoluție ( de la avariție la nebunie)
Definiție: NUVELA este o specie a genului epic în proză, de dimensiune medie, cu un conflict concentrat, interesul naratorului fixându-se asupra personajului principal, urmărit în evoluția sa.
PLANUL COMPUNERII
INTRODUCERE – definiția nuvelei
CUPRINS – prezentarea a cel puțin două trăsături specifice nuvelei ilustrate prin exemple din text
ÎNCHEIERE - concluzie

Exercițiu 

Completați spațiile punctate




1.     Principalul mod de expunere într-un text epic este …
2.     Persoana care scrie o operă se numește …
3.     O trăsătură de caracter a lui Hagi Tudose:
4.     Schița este o specie a genului …
5.     Pastelul este o specie a genului …
6.   Într-o operă epică autorul își exprimă în mod indirect ideile și sentimentele, prin intermediul …

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu